AKTUALNOSTI

• MEĐU NAMA

Roditelje u prve klupe

Kako učitelji i nastavnici izlaze na kraj s ne baš malim udjelom učenika kojima se digitalni svijet uvukao pod kožu do te mjere da ih ovozemaljsko prizemlje ničime ne privlači? Vokabular im je izrazito oskudan, ne poznaju riječi poput prijestolnica, fusnota, antikvarijat. Autohtono izgovaraju „auto-hotno”. U nižim razredima osnovne škole ne znaju vezati vezice, a u srednjoj više ne pamte tablicu množenja. Ne znaju na kartu smjestiti glavne gradove država Europe koje, usput, pišu malim slovom. Misa je za njih „mjesto na koje se odlazi u crkvu”, a ustav „onaj neki zakon”…

Piše Mirela Lilek

• JA TAKO MISLIM

Gdje to piše?

Gdje piše da mi smijete uzeti mobitel? Gdje piše da ne smijem izlaziti iz učionice na toalet svakih pola sata? Gdje piše da moje dijete ne može samovoljno otići usred nastave ako mu ja to kasnije opravdam? Gdje piše da ne smijem bacati papiriće na pod? Gdje piše da mi smijete uzeti test ako sam prepisivala? 

Naravno, neke od situacija su karikirane, neke i nisu... i, naravno, neka od ovih ponašanja zaista i jesu navedena u određenim pravilnicima, statutima i kućnim redovima škola, jedino što onaj tko postavlja pitanje to ne zna...

Piše Dunja Marušić Brezetić, ravnateljica I. gimnazije u Zagrebu

• Vremeplov Školskih novina (1950. ‒ 2025.)

Prinosi urednika, novinara i vanjskih suradnika Školskih novina znanosti i kulturi

Uz 80. obljetnicu rođenja i 60. obljetnicu stvaralaštva ˗ dr. sc. Ante Bežen

• RAZGOVOR LUKA JUROŠ, pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade Zagreb

Ograničenje broja roditeljskih ispričnica vatrogasna je mjera

Da sustav zdravstva nema teškoće, ne bismo sada u školstvu gledali kako da se snađemo. Pitajmo se zašto se školstvo prilagođava zbog sustavnih problema i deficita u zdravstvenom sustavu? Očito je da treba ograničiti ovlast roditelja na određeni broj sati koje samostalno mogu opravdati

• Kako odgovoriti na sve brojnije izazove u srednjoškolskoj ustanovi 

Odvjetnicima nije mjesto u školi! 

Treba priznati da su mnogi ravnatelji entuzijastični i puni energije, motivirani za svoj posao, za inovacije, reforme, module, vođenje i guranje suradnika prema zadanim ciljevima

• Antun Kovačić, novi predsjednik Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja

„Ravnatelji bi trebali biti najbolje plaćeni djelatnici u školama”

„Kakva je motivacija nastavnika za ravnateljskom pozicijom ako kao izvrsni savjetnik može imati veću plaću od ravnatelja”, pita Antun Kovačić

• Uz Mjesec svjesnosti o ADHD-u

Svaka 40. osoba ima ADHD

Potrebno je više raditi na promicanju osoba s ADHD-om, na destigmatizaciji obitelji i učenika koji često upisuju srednje škole kao kandidati bez teškoća, jer se boje da će ih okolina osuditi

• REPORTAŽA Dječji vrtić Zraka sunca, Križevci

Mjesto odgoja za život, otvoreno različitostima i usmjereno razvoju djeteta

Naša je vizija da djeci ponudimo novu kvalitetu života s posebnim programom koji promiče poznavanje sebe, razvoj samokontrole i osjećaja odgovornosti, samopouzdanje, uvažavanje i ljubav za druge, kulturu davanja, prihvaćanja i mira, odnose s vršnjacima, s odraslima, s drugim kulturama, sa svijetom, odnos prema prirodi, dijalog i timski rad. Tako nastojimo ulagati u budućnost cjelovitim odgojem djece – v. d. ravnateljice Nikolina Ostroški 

ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA

• Učitelji između poziva i prestiža: gdje stoji Hrvatska u globalnom poretku?

Stvaratelji budućnosti „u kazni” nepravedne sadašnjosti

Brojna istraživanja provedena posljednjih desetak godina u svijetu i u nas jasno pokazuju da društva koja poštuju učitelje ostvaruju bolje obrazovne rezultate, stabilnije škole i veće zadovoljstvo učenika. Hrvatska ima obrazovne, motivirane i odgovorne učitelje, ali još nema kulturu koja bi njihovu ulogu sustavno vrjednovala

• OŠ Mate Lovraka, Vladislavci – Kako nastavu učiniti zanimljivijom

Vježbu uz bodove pretvaramo u igru

Učenici su u ovakvim aktivnostima aktivni sudionici u kojima sami preuzimaju odgovornost za svoje učenje. Putem igre i suradnje učenici prepoznaju jake strane, uče jedni od drugih i dobivaju povratne informacije. Učitelj u ulozi promatrača prikuplja podatke o napretku i vodi ih prema samostalnom učenju

• OŠ Jagode Truhelke, Osijek – Završno predstavljanje projekata 

U školskoj godini posjetili smo osam zemalja

Protekle školske godine članovi Erasmus tima škole pohađali su šest različitih seminara u raznim državama diljem Europe. I ova je godina pokazala napredak u projektnoj provedbi, povećanje zanimanja za projekt među djelatnicima i učenicima te sve veće ostvarenje ciljeva Erasmus akreditacije škole

SAVJETNICI

• PRAVO | Ostali poslovi po nalogu ravnatelja | Jasna Kovač Goričan, dipl. jur., pravna savjetnica HZOŠ-a

• PSIHOLOG | Učenje stranog jezika | Sanja Režek, psiholog

• ZDRAV ŽIVOT | Kako na lak način svladati umor? | dr. Ivo Belan

SURADNICI JAVLJAJU

• NAŠA SVAKIDAŠNJICA | Mobiteli nisu krivi | Marija Drobnjak Posavec

• GUNJA | OŠ „Antun i Stjepan Radić” | Čitajući istražujemo svijet, književne likove i sami sebe

• DRNJE | OŠ Fran Koncelak | Upoznavanje slovačke i poljske kulture

• OGULIN | Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana | Živimo naše vrijednosti, stvarajmo bolju budućnost

• ČAKOVEC | Tehnička škola | Sinonim za kvalitetu, znanje i napredak

• RIJEKA | Učenički dom Podmurvice | Kako potaknuti učenike na razvoj empatije

IZ SVIJETA Škola i igra - kako pronaći ravnotežu za zdravo odrastanje 

Djeca trebaju vrijeme za igru jednako kao i za školske obveze 

Psiholozi i pedagozi naglašavaju da igra nije luksuz već nužnost. Prema preporukama UNICEF-a i drugih relevantnih organizacija, slobodna i vođena igra trebala bi biti sastavni dio svakodnevnog života djeteta. Igra je prostor u kojem djeca uče socijalne vještine, razvijaju empatiju i uče prepoznati i kontrolirati emocije