U organizaciji Hrvatske zajednice osnovnih škola, u Vodicama je održan trodnevni Jesenski državni skup i savjetovanje za tajnice, voditelje računovodstva i ravnatelje odgojno-obrazovnih ustanova. Sudionike skupa pozdravio je Paško Rakić, šibensko-kninski župan, a obratila im se i Vesna Šerepac, ravnateljica Uprave za odgoj i obrazovanje u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih. Istaknula je kontinuiranu dobru suradnju HZOŠ-a i Ministarstva te pohvalila sadržajnost i kvalitetu tema ovakvih skupova koje prate aktualnosti u sustavu, pružaju stručnu podršku i daju relevantne informacije školama radi pravodobnog praćenja zakonskih i drugih promjena.
U hrvatskim odgojno-obrazovnim ustanovama među školskim tajnicima i voditeljima računovodstva već dulje je prisutno nezadovoljstvo statusom, opsegom posla i koeficijentima. Unatoč njihovoj stručnosti i iznimno važnoj ulozi te podršci koju pružaju ravnatelju u osiguravanju nesmetanog rada škole – od vođenja složene administracije, pripreme i provedbe natječaja, do komunikacije s nadležnim tijelima – njihov se rad ne prepoznaje i ne vrjednuje na odgovarajući način. Niski koeficijent složenosti poslova, sve veći opseg i djelokrug rada te nedostatak sustavne podrške kod uvođenja novih poslova rezultirali su time da tajnici i računovođe sve češće napuštaju radna mjesta u školama i zapošljavaju se u drugim sektorima. Ovakva situacija jasno pokazuje nužnost revizije postojećeg sustava vrjednovanja rada i povećanja koeficijenata kako bi se osigurali pravedniji uvjeti rada i dostojanstvo njihovih profesija.
Brojni izazovi
O svemu tome razgovaralo se na panel-raspravi pod nazivom Tko se brine o onima koji se brinu. Panelisti su otvorili ključna pitanja i iznosili nelogičnosti u radu, a u raspravu su se uključili prisutni tajnici, računovođe i ravnatelji. Razgovaralo se o stvarnim izazovima u radu tajnica i voditelja računovodstva, o tome kako balansiraju između propisa i prakse, osjećaju li se nedovoljno vidljivima u sustavu, što se i kako može poboljšati.
Iz godine u godinu opseg poslova tajnika i voditelja računovodstva u osnovnoškolskim ustanovama za odgoj i obrazovanje sve je veći i složeniji te zahtijeva visoku razinu informatičke pismenosti i rad s različitim aplikacijama koje, prema riječima prisutnih, forsiraju osnivači, a nisu dobro prilagođene potrebama ustanove. Postalo je nemoguće određenu administrativnu radnju obaviti bez primjene modernih tehnologija odnosno računalnih programskih rješenja koja trebaju koristiti bez primjerene edukacije.
Takvo gomilanje poslova nepravedno je, jer nije u skladu sa stvarnim opisom poslova i odgovornostima koje imaju, a navedeni su u Pravilniku o djelokrugu rada tajnika i administrativno-tehničkog osoblja i važećem Kolektivnom ugovoru za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama.
Podrška ravnatelja
Primjedbe koje su iznosili prisutni odnosile su se na ometanje na bolovanju jer se ne zapošljavaju zamjene, na prekovremene sate na koje imaju pravo, obvezno zapošljavanje administrativnog referenta po jasnim kriterijima, na stresno radno okruženje sa stalnim distrakcijama, na obavljanje ostalih poslova koji nisu tajnički ni računovodstveni kao što su projektna dokumentacija kod izgradnje ili dogradnje škola, razni projekti, izrada tjednih zaduženja, korespondencije kod odvjetničkih dopisa te sudskih postupaka. Smatraju da se kriteriji za koeficijente trebaju odrediti prema veličini škole, broju područnih škola i ostalim posebnostima odgojno-obrazovne ustanove, pa će se tako spriječiti migracije tajnika i računovođa iz većih u manje škole ili na druga radna mjesta.
Ravnatelji podržavaju primjedbe i smatraju da su tajnice i računovođe stupovi škole i njihova nezamjenjiva podrška pa se trude rasteretiti ih kad je to moguće. Svjesni su mnoštva svakodnevnih i novih poslova koji trebaju biti obavljeni te smatraju da bi za veće škole referada bila dobro rješenje.
Svi se slažu da pozitivna komunikacija, timski pristup i suradnja s ravnateljem i kolektivom ustanove olakšava radnu atmosferu, ali ostaje činjenica da se velik dio tajnika i voditelja računovodstva u raznim prigodama osjeća nevidljivima i nedovoljno cijenjenima te će nastaviti borbu za svoj bolji položaj.

