Kad govorimo o Erasmus mobilnostima u dječjem vrtiću uvijek se pitamo hoće li ovakav oblik stručnog usavršavanja utjecati na razvoj naših profesionalnih kompetencija. Kakvu će korist od naše mobilnosti imati djeca u vrtiću, njihovi roditelji, kolegice i kolege? Probali smo i uvjerili se da su sve takve aktivnosti bile na dobrobit i profesionalnog razvoja i prenošenja iskustva i znanja kako odgojiteljima tako i roditeljima, a samim time i djeci. 

Počeli smo s međunarodnim projektima koristeći eTwinning platformu, a poslije ESEP platformu za umrežavanje odgojno-obrazovnih djelatnika diljem Europe i drugih zemalja. Osjećajući potrebu za istraživanjem mogućnosti oformile smo Erasmus tim Dječjeg vrtića Vukovar I u kojemu su Jasenka Zeko, Marija Jukić, Nikolina Totar i Kristina Zorić Beslema te pripremile projekt i partnerstvo s kolegicama iz Slovenije i Makedonije u stvaranju aktivnosti koje su rezultirale prirodnim, neoblikovanim i edukativnim didaktičkim igračkama i igrama za poticanje djetetova cjelovitog razvoja. 

Naša prva mobilnost bila je u Sloveniji u Slovenskoj Bistrici u Dječjem vrtiću „Oton Župančić”. Nekoliko sati, svakog od tri dana boravka u Sloveniji, provele smo u neposrednom radu s djecom, prateći rad slovenskih kolegica u takozvanom job shadowingu. Primjećujemo vrlo radno, prijateljsko i opušteno ozračje s mnoštvom didaktičkog materijala za igru i učenje djece. Uočavamo elemente iz pedagogije „Korak po korak” u radu s djecom te raspravljamo zašto smo u našem radu odustali od nekih viđenih aktivnosti prisjećajući se kakve smo dobre reakcije djece svojedobno imali na, primjerice, jutarnje rituale. Na predavanju smo saznali kako odabrati kvalitetne didaktičke igre i igračke uvažavajući sedam važnih kriterija, a to su sigurnost, kvaliteta materijala, primjerenost dobi, poticanje cjelovitog razvoja, trajnost, ekološka dimenzija te estetika i privlačnost.

Dogovorili smo s domaćinima kreiranje eTwinning stranice za projekt „Didactic toys and games” te izradu letka kako bismo projekt lakše približili lokalnoj zajednici. Kao glavni cilj ove mobilnosti izradili smo više od 30 didaktičkih igračaka i igara za različite dobne skupine, uključujući i djecu s teškoćama u razvoju kao i darovitu djecu. Vrativši se u naš vrtić upoznale smo kolegice i roditelje s aktivnostima na mobilnosti u Sloveniji te organizirale radionicu za djecu i roditelje u izradi didaktičkih igrački i igara od neoblikovanih materijala. Odaziv je bio sjajan: više od 50 roditelja, baki, djedova, teta i djece.

U Sjevernoj Makedoniji dočekale su nas kolegice iz planinskog gradića Pehčevo i vrtića „7 Septemvri”. Svakog jutra u trodnevnom promatranju odgojno-obrazovne prakse, u radu s djecom dočekao nas je glazbeni pedagog koji jutarnje okupljanje započinje s djecom na vanjskom prostoru uz njima poznate pjesme i plesove. Sudjelovale smo na radionici u kojoj smo se okušale u izradi didaktičkih lutki, predmeta za igru filcajući obojenu vunu. Razgovarali smo o razlikama u kurikulumu svake zemlje partnera uočavajući dobre i one teže primjenjive smjernice unutar različitih kurikuluma. Izradili smo tijekom trodnevnog druženja dvadesetak didaktičkih igara i igrački, nakon čega slijedi izrada kataloga koji će pomoći odgojitelju u odabiru igre/igračke, materijala koje može koristiti, s opisom cilja, svrhe i razvojnog područja odabrane igre/igračke. Uz korištenje digitalnih alata aktivnosti iz naše mobilnosti mogu doprijeti do svakog odgojitelja u našim vrtićima, zemljama partnerima, a i šire putem ESEP platforme.

Zadnjoj mobilnosti domaćin je bio naš vrtić. Odgojiteljice iz Makedonije i Slovenije pratile su naš rad s djecom u ekovrtiću Leptirić i Područnom objektu Mitnica. Bila su tu i predavanja na temu „Didaktičke igre i igračke za vanjski prostor”, „Igre i igrače aktivnosti umjesto radnih lista” te upoznavanje strukovne udruge odgajatelja Terina temom „Nevladina organizacija u radu s djecom – njegujući tradiciju i održivi razvoj”. Rezultat svih aktivnosti nekoliko je igara za vanjski prostor i dvadesetak didaktičkih igara i igrački za zajednički katalog. 

Možemo zaključiti kako je jedna od najvećih vrijednosti Erasmus+ programa razmjena primjera dobre prakse među europskim obrazovnim institucijama. Sudionici se upoznaju s inovativnim metodama, suvremenim pedagoškim pristupima te načinima primjene digitalnih alata u radu. Time se potiče razvoj inkluzivnog, modernog i interaktivnog odgoja i obrazovanja, usmjerenog na potrebe djece i odgojitelja. Mobilnosti također pridonose jačanju jezičnih i interkulturalnih kompetencija djelatnika. Boravak u drugoj zemlji potiče otvorenost, toleranciju i razumijevanje različitih kultura, što ima pozitivan odraz i na ozračje unutar kolektiva te međunarodnoj vidljivosti ustanove. Koristi od mobilnosti su višestruke, jer jačamo nacionalni identitet i zajednicu, uključujemo osjetljive grupe, potičemo suradnju i zajedništvo, razvijamo europske vrijednosti, unaprjeđujemo kvalitetu odgojno-obrazovnog procesa u matičnim ustanovama te konačno uključujemo djecu kao najveće dobitnike, jer svaka nova igračka i svaka nova ideja u vrtiću nosi sa sobom iskustvo prijateljstva i zajedništva.