
Uvođenje digitalnih alata i međunarodne suradnje putem eTwinning projekata u dječje vrtiće važan je iskorak u suvremenom odgojno-obrazovnom radu. Međutim, unatoč brojnim prednostima, još postoje zablude i stereotipi koji ograničavaju šire uključivanje odgojitelja i djece u ovakve oblike suradnje. Osvještavanje tih prepreka ključno je za poticanje kreativnosti, profesionalnog razvoja i međukulturalne povezanosti već od najranije dobi.
Česta je zabluda da je eTwinning namijenjen isključivo osnovnim i srednjim školama. No, platforma je otvorena i za predškolske ustanove, a brojni primjeri uspješnih projekata potvrđuju da se aktivnosti mogu prilagoditi razvojnim potrebama djece predškolske dobi. Različitim aktivnostima i jednostavnim digitalnim alatima djeca se mogu uključiti u međunarodne suradnje na njima primjeren način.
Druga je zabluda tvrdnja kako su djeca u vrtiću premlada ili premalena za međunarodnu suradnju. Ovaj stereotip zanemaruje sposobnost djece da već u ranoj dobi uče o različitim kulturama i jezicima. Istraživanja pokazuju da predškolska djeca mogu razvijati međukulturnu osjetljivost i empatiju u primjereno osmišljenim aktivnostima, a eTwinning projekti omogućuju djeci emocionalno bogatu i simbolički snažnu razmjenu iskustava s vršnjacima iz drugih zemalja.
Mnogi odgojitelji smatraju da su potrebne napredne digitalne kompetencije za sudjelovanje u eTwinningu. No, platforma je dizajnirana tako da podržava korisnike različitih razina znanja, a dostupni su brojni praktični vodiči i podrška zajednice. Digitalni alati služe ponajprije za dokumentaciju, komunikaciju i razmjenu, dok je naglasak na kreativnim i pedagoškim sadržajima.
Sudjelovanje u eTwinning projektima često se veže za iskusne i posebno motivirane odgojitelje. Međutim, eTwinning je izvrsna platforma za profesionalni razvoj i početnike, jer iskustvo i vještine rastu uz praksu. Svaki projekt, bez obzira na opseg, pruža priliku za učenje i suradnju.
Dobro osmišljeni projekti mogu se lako integrirati u svakodnevni odgojni rad, bez dodatnog opterećenja. Fleksibilnost trajanja i opsega projektnih aktivnosti omogućuje odgojiteljima da ih prilagode svojim mogućnostima i potrebama djece.
Uključeni tijekom godina u više od 20 projekata, suočili smo se s opisanim zabludama. Sudjelovanje i suradnja s kolegama iz drugih zemalja uvjerila nas je u neutemeljenost navedenog. Djeca su putem različitih aktivnosti sudjelovala u međunarodnoj razmjeni, razvijajući osjećaj pripadnosti i međukulturnog poštovanja. Ova iskustva pokazala su da eTwinning nije dodatni teret, nego prilika za osobni i profesionalni rast te prostor u kojem djeca postaju mali građani svijeta.
Vrijeme je da razbijemo mitove o eTwinningu u predškolskom odgoju. Projektima prilagođenima dječjoj znatiželji i kreativnosti, eTwinning postaje snažan alat za poticanje ranog međukulturnog dijaloga i profesionalnog umrežavanja. Odgojitelji ne trebaju biti tehnološki stručnjaci – dovoljno je da budu otvoreni za suradnju i učenje. Upravo tu počinje stvarna promjena.