Od listopada do prosinca u Ekonomskoj i birotehničkoj školi pod vodstvom nastavnice ekonomske grupe predmeta Aleksandre Hohnjec provedeno je istraživanje o percepciji i korištenju umjetne inteligencije (AI) među srednjoškolcima. Obuhvatilo je 262 učenika iz svih razreda smjerova upravni referent i ekonomist. Njihovi stavovi i iskustva prikupljeni su putem mrežnog anonimnog upitnika.
Rezultati istraživanja pokazali su kako učenici posjeduju osnovno do srednje znanje o umjetnoj inteligenciji. Većina njih umjetnu inteligenciju vidi kao koristan alat, posebno u obrazovnom procesu. Alati poput virtualnih asistenata i aplikacija za učenje prepoznati su kao važan izvor podrške, posebno zbog personalizacije sadržaja i lakšeg pristupa informacijama. Učenici su pokazali i svijest o potencijalnim izazovima, uključujući etička pitanja, poput zaštite privatnosti i transparentnosti algoritama.
Istraživanje je otkrilo kako uporaba umjetne inteligencije pozitivno utječe na motivaciju učenika te poboljšava njihova postignuća. Uštedom vremena i prilagodbom učenja, AI alati učenicima omogućuju veću fleksibilnost u obrazovnom procesu. No, učenici su istaknuli važnost usklađenosti ovih alata s potrebama nastavnog procesa i prilagodbu na specifične predmete.
Osim prednosti, istaknuta je i potreba za odgovornim korištenjem umjetne inteligencije. Transparentnost, zaštita privatnosti i smanjenje ovisnosti o tehnologiji ključni su izazovi na koje škole i nastavnici trebaju obratiti pozornost. Važan je zaključak ovog istraživanja kako tehnologija mora biti dodatak, a ne zamjena ulozi nastavnika u obrazovanju. Rezultati upućuju na potrebu dodatne edukacije učenika i nastavnika o umjetnoj inteligenciji. Uvođenje radionica, seminara i praktičnih primjera u školski kurikulum moglo bi dodatno osnažiti učenike i pripremiti ih za izazove digitalnog doba. Primjena umjetne inteligencije u obrazovanju trebala bi biti usmjerena prema poticanju inovativnosti, kritičkog mišljenja i razvijanja novih kompetencija.
Umjetna inteligencija ima potencijal oblikovati budućnost obrazovanja, no važno je osigurati promišljeno i odgovorno uključivanje tehnologije. Prilagodba obrazovnih procesa suvremenim potrebama omogućit će mladima da razviju vještine i znanja potrebna za uspješno snalaženje u suvremenom svijetu.

