U povodu 30. obljetnice rada Dječjeg vrtića Zraka sunca, 3. listopada u Pučkom otvorenom učilištu u Velikoj Gorici održan je međunarodni stručni skup pod nazivom „Čitati sadašnjost očima budućnosti – pedagogija zajedništva i Agazzi metoda” na kojemu su se okupili stručnjaci iz Hrvatske, Italije i Španjolske, a glavne teme bile su pedagogija zajedništva i Agazzi metoda, radi poticanja dijaloga, razmjene iskustava i promišljanja suvremenih pristupa u ranom i predškolskom odgoju, ali i školstvu općenito. Organizatori skupa bili su Dječji vrtić Zraka sunca, Udruga ZaJedno i međunarodna organizacija odgojno-obrazovnih djelatnika EdU – Education for Unity.

Skupu su prisustvovali talijanski veleposlanik u Republici Hrvatskoj Paolo Trichilo, apostolski nuncij mons. Giorgio Lingua, savjetnica za predškolsku i školsku djecu i mlade u Gradu Velikoj Gorici Petra Gotal, pročelnik za društvene djelatnosti u Gradu Križevcima Sandro Novosel, gosti iz Italije i mnogi drugi.

Pedagoginja Teresa Boi, članica EdU-a u svom je predavanju predstavila pedagogiju koja odgaja za mir i pozvana je pomagati ljudima da čitaju sadašnjost očima budućnosti, razvijajući svijest o međusobnoj povezanosti i odgovornost za zajedničko dobro. Pedagogija zajedništva i neurobiologija međuljudskog iskustva susreću se u istom uvjerenju: čovjek se oblikuje i ostvaruje u odnosima, dijalogu, prihvaćanju i suradnji s drugima. Zajedničke značajke pedagogije zajedništva i odgoja utemeljenog na integraciji leže u generativnosti, transformativnosti, participativnosti i konstruktivizmu. Ljubav, shvaćena kao životna energija odnosa, postaje središnja snaga obrazovanja koje gradi mir, potiče razvoj i njeguje humanost. Profesorica Vladimira Velički s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu osvrnula se na vrlinu odgovornosti te na odnose koje djeca ostvaruju sa svojim vršnjacima. Sudionike je potaknula na razmišljanje pitanjem: „Što učiniti kada dijete kaže drugome – 'ne možeš se igrati s nama'.” U tom je kontekstu otvorila i dilemu može li se uvesti pravilo da nitko ne smije drugome zabraniti sudjelovanje u igri. Istaknula je da odgojitelji uvijek trebaju razmišljati o smislu i učincima pravila koja donose, jer ona imaju važnu ulogu u stvaranju poticajnog i uključivog odgojnog okruženja. Baš zato pedagogija treba biti u službi djeteta. 

Profesor Juan Garcia Gutiérrez i profesorica Araceli del Pozo Armentia sa Sveučilišta u Madridu predstavili su service learning i kako učenje na daljinu može postati alat za širenje jednakosti i istih prilika u obrazovanju. 

U drugom dijelu stručnog skupa svoje su primjere iz prakse iznijele odgojiteljice Marta Bjeličić i Tea Jaki Kokot, odgojiteljice Dječjeg vrtića Zraka sunca, Matija Stipić, odgojiteljica i Irena Mihaljević, učiteljica u „školi u pidžami” u KBC-u Sestre milosrdnice, koje djeluju u Udruzi ZaJedno i Andrijana Prlić Lovrić, nastavnica hrvatskog jezika i Tihana Grgić, stručna suradnica Učeničkog doma Marije Jambrišak koje su predstavile Erasmus projekt MeditteraNew. Primjeri iz prakse pokazali su kako pedagogija zajedništva, koja u središtu ima odnose, može djelovati od najranije dobi u vrtiću, pa do osnovnih i srednjih škola, ali i izvan obrazovnih ustanova. Odgojiteljice vrtića Zraka sunca predstavile su kako se u vrtiću putem aktivnosti odgaja za mir (mir u sebi, mir s drugim, mir s prirodom), članice udruge ZaJedno predstavile su radionice u kojima se odgoja za zajedništvo, među ostalim time što se ide u posjet djeci koja borave u KBC-u Sestre milosrdnice i tamo pohađaju školu. 

Čak i na međunarodnoj razini živi se pedagogija zajedništva uz projekt MedditeraNew kojemu je glavni cilj graditi odnose s onima koju su marginalizirani. Tako je Andrijana Prlić Lovrić opisala aktivnosti koje su se provodile s učenicima u Osnovnoj školi Brestje radi izgradnje odnosa i međusobnog mira, a Tihana Grgić predstavila je projekt odlaska u romsko selo i stvaranje dijaloga s pripadnicima romske nacionalne manjine. Opušteno i prijateljsko ozračje skupa omogućilo je razgovor između djelatnika i suradnika, promišljanje o različitim praksama i razmjenu novih ideja. 

U današnjem svijetu cilj je izgradnja odgojno-obrazovnih odnosa koji potiču mir, solidarnost i prevenciju, kako u lokalnoj tako i međunarodnoj zajednici. Pedagogija usmjerena na mir, sposobna čitati sadašnjost pogledom uprtim u budućnost, mora odgajati za svijest o uzajamnoj povezanosti među ljudima i s cijelim svijetom. U kontekstu obilježenom globalnim krizama, nesigurnostima i fragmentacijama, ključno je pomoći novim generacijama da nadvladaju zatvaranje u same sebe i razviju relacijsku svijest.