TJEDNIK ZA ODGOJ I OBRAZOVANJE

Broj 06 / 21.02.2017

TEMA BROJA: ZNANOST I ODRŽIVI RAZVOJ

«Znanost gradi politiku od opeka, a ne od slame»

Znanost, tehnologija i inovacije ključni su pokretači programa razvoja koji je održiv i usmjeren na čovjeka te mogu biti presudni u rješavanju gotovo svih gorućih globalnih izazova. Rješenja temeljena na znanosti, tehnologiji i inovacijama mogu značajno pridonijeti ublažavanju problema siromaštva, stvaranju novih radnih mjesta, smanjivanju nejednakosti u svijetu, poboljšanju zdravlja i opće dobrobiti te bitno pomoći u pronalaženju odgovora na klimatske promjene i gubitak biološke raznolikosti... Priredili Ivana Čavlović i Ivan Rodić

STANJE STVARI
(s motrišta Ministarstva znanosti i obrazovanja)

Uspostava i upravljanje Registrom Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira (projekt)

Bitno je napomenuti da relevantnost i usklađenost standarda i na njima utemeljenih programa mora biti dokazana u postupku vrednovanja koji će provoditi sektorska vijeća sastavljena od različitih dionika – predstavnika obrazovnoga sustava i predstavnika tržišta rada. Samo takvi standardi te studijski i obrazovni programi moći će ući u Registar Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira, koristiti logotipove i razine Hrvatskoga kvalifikacijskog okvira i Europskoga kvalifikacijskog okvira, čime će se osigurati kvaliteta, prepoznatljivost i, u konačnici, povjerenje u obrazovni sustav i kvalifikacije koje se u njemu stječu... (public.mzos.hr)

PODCRTANO

Redom odlaze velikani naše kulture, kreativni, dobri i pravdoljubivi, ponekad svjetonazorski različiti, a ipak ljudski toliko slični i dobrohotni ljudi.

Tako nas je poslije nenadmašnog Slobodana Novaka nedavno napustio još jedan veliki pisac i filmski scenarist – Ivo Brešan. […]

Sutra ćemo na zagrebačkom Mirogoju ispratiti svećenika i sveučilišnog profesora Tomislava Ivančića […], a prekosutra političara patnika Marka Veselicu. Za obojicu vrijedi ona sjajna pjesničko-teološka pobudnica Tina Ujevića: „Za let si, dušo, stvorena”.

Peter Kuzmič

www.autograf.hr, 19. 2. 2017.

AKTUALNO

• MHS: Pregovori o kolektivnim ugovorima

Moguće tužbe zbog osnovice

Vladi Republike Hrvatske predloženo je sklapanje Temeljnog kolektivnog ugovora za zaposlenike i namještenike u javnim službama, kao i granskih kolektivnih ugovora, s kratkim trajanjem na rok od dva ili tri mjeseca. Obznanio je to Branimir Mihalinec, predsjednik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama, pojasnivši kako bi se u tom periodu nastavili pregovori oko ugovora u „mirnijm i nekonfliktnim” uvjetima...

• Ravnateljsko motrište

Nekad upravljač, danas voditelj

Ravnatelj mora biti vođa, poznavati školski menadžment te imati viziju škole, uvoditi inovacije, biti vješt u komunikaciji, dobro poznavati pedagoški proces, ali mora imati i određeno financijsko znanje... Milan Štimac, ravnatelj Gimnazije Gospić

• Održan Lidrano grada Zagreba

Učenici glumci, pisci, novinari, recitatori...

Unatoč tome što mladi danas provode puno vremena s tabletima u ruci i pred računalima, Lidrano je dokaz da u njima još uvijek ima dovoljno mašte i kreativnosti za scenski nastup, pisanje literarnih djela i novinarskih uradaka...

• Rani i predškolski odgoj i obrazovanje: DV Sesvete

Veliki vrtić za velike stvari

U sesvetskom vrtiću aktivni su i u dječjem folklornom stvaralaštvu s ciljem razvijanja osjećaja poštovanja prema hrvatskoj kulturnoj baštini kod djece, poticanju njegovanja i očuvanja vlastita identiteta i želju za učenjem narodnih igara, plesova, pjesama i običaja…

• Rasprava: Upravljanje institucijama visokog obrazovanja

Utvrditi stvarne troškove visokoškolskog obrazovanja

Upravljanje financijskim, ljudskim i svim drugim resursima kojima raspolažu naša visoka učilišta temelji se na podatcima koji su nepotpuni i neprecizni. Tako i uz najbolju volju i ideje rukovodećih osoba nije moguće postići optimalnu upotrebu svih resursa…

• Nadareni učenici i njihovi mentori: X. gimnazija «Ivan Supek», Zagreb

Debata nas uči kulturi dijaloga i tolerancije

Dobitak Oskara znanja nije mi značio previše. Lijepo je što se država tu i tamo sjeti istaknuti svoje najuspješnije srednjoškolce, ali cijela stvar odaje dojam kao da su se usput sjetili da bi bilo u redu napraviti nešto. Zgodno je imati malu skulpturu koju možemo postaviti na policu, ali bilo bi puno bolje da ona znači nešto konkretnije, primjerice da dobijem stipendiju ili dodatne bodove za upis na fakultet, kaže Luka Baković, učenik X. gimnazije «Ivan Supek» iz Zagreba, dobitnik Oskara znanja za postignute uspjehe u debati.…

• Gospić: Gimnazija u europskim projektima

Višestruko vrijedna partnerstva

Odluka o sudjelovanju u projektima nastala je kako iz želje da se ostvare partnerstva s odgojno-obrazovnim ustanovama iz drugih europskih država tako i iz potrebe nastavnika da razvijaju europsku dimenziju škole kao i osjećaj pripadnosti europskoj zajednici koja nastavnicima i učenicima pruža velike mogućnosti za susrete, razmjenu iskustava, zajednički rad, upoznavanje drugih kultura i jezika, prezentaciju svoje države, kulture i jezika…

ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA

• Osnovna škola Grabrik, Karlovac: Integrirana nastava – Projekt „Zvijezda u školi”

„Moj grad – moja razglednica?

U Osnovnoj školi Grabrik u Karlovcu prije nekoliko godina pokrenut je projekt Karlovačka zvijezda koji je integriran u sve nastavne predmete u razrednoj nastavi. Projekt s uspješno provodi već dugi niz godina, s ciljem da se u učenika podiže razina znanja i svijesti o vrijednosti kulturno-povijesnih spomenika o kojima treba skrbiti i očuvati ih za buduće generacije... Pišu Gordana Bešenić i Jadranka Žugčić, učiteljice razredne nastave, mentorice, OŠ Grabrik, Karlovac

• OŠ Zapruđe, Zagreb: Projekt promicanja čitalačke pismenosti prvašića

„Pričomat” ili – kako kvalitetno osmisliti (slobodno) vrijeme

Pričomat je aktivnost s učenicima nastala iz potrebe da se učenicima prvoga razreda koji pohađaju produženi boravak kvalitetno osmisli vrijeme u skladu s njihovim psihofizičkim sposobnostima, kako bi učenici lakše podnijeli dugi boravak u školi od 8 do 17 sati. Pričomatom se pokušalo prevladati prazninu što nastane kada djeca postanu učenici osnovne škole, a još nisu aktivni članovi školske knjižnice i samostalni čitatelji... Piše Dijana Čupić, školska knjižničarka, OŠ Zapruđe, Zagreb

• OŠ „Antun Mihanović”, Slavonski Brod: Kreativno-edukativne radionice za prvašiće

Djeca kao bogatstvo i obećanje

Kreativnost je sposobnost da se stvari vide iz drugačijeg kuta, da se prepoznaju problemi i nađu različita rješenja i alternative. Sva su djeca kreativna, imaju kreativni potencijal koji samo moramo probuditi. Važno je da za djecu stvaramo okružje koje potiče razvoj kreativnosti, jer bez toga nema ni razvoja društva. Djecu je potrebno naučiti da na različite pojave gledaju kao na izazove, a ne gotove aksiome koje nije moguće promijeniti... Pišu Marina Sudarević, dipl. učiteljica razredne nastave, Vesna Jerković, stručna suradnica psihologinja i Sanja Pavić, mag. paed., Slavonski Brod

SVIJET

• Island: Program na nacionalnoj razini

Kako je Island riješio problem tinejdžerske ovisnosti

Na Islandu je broj tinejdžera koji piju, puše i drogiraju se drastično pao u posljednjih dvadeset godina, za što je zaslužan opsežan nacionalni program. Zašto druge države ne slijede njihov primjer? Prema Newsweek.com priredila Ivana Čavlović

SAVJETNIK

• PSIHOLOGIJA | Rad s darovitim učenicima / Sanja Režek, prof. psiholog, OŠ A. G. Matoša, Zagreb

• PRAVO | Kako se bira predstavnik radnika u školski odbor / Olivera Marinković, dipl. iur.

• FINANCIJE | Uvećanje plaće po osnovi minulog rada - u slučaju produženog staža osiguranja / Piše Fadila Bahović, dipl.oec. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta

SURADNICI JAVLJAJU

• Bedekovčina: Srednja škola | Zimske aktivnosti Medicinskog učilišta

• Korčula: OŠ Petra Kanavelića | Sudnica u 7. c razredu

• Pribislavec: OŠ Vladimira Nazora | Dan sigurnijeg interneta

• Mrkopalj: Osnovna škola | Obilježena 230. godišnjica osnovnog školstva

MEDIJI

• WEB | U čemu, kao učitelji/učiteljice, (kadšto) griješimo? www.skolskiportal.hr/clanak/68 38-kako-izbjeci-12-pogrjesaka-koje-svi-ucitelji-ponavljaju

• KAZALIŠTA | «Aladin i čarobna svjetiljka» u Zagrebačkom kazalištu lutaka

• KNJIGE | Anka Jurčević Lozančić, Socijalne kompetencije u ranome djetinjstvu, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2016.

• ČASOPISI | Jezik, Kaj

ŠKOLSKI ŽIVOT NEKOĆ

REFORMSKE ZAMISLI I OSTVARENJA U 20. STOLJEĆU

Prijedlog završne faze srednje usmjerenog obrazovanja [II.] / Prosvjetni savjet Hrvatske (1976.)
[…] Zadatak je fakultativnog ili neobaveznog programa da učenicima i polaznicima omogući:
– izbor i proširivanje određenih sadržaja iz obaveznog dijela programa i produbljivanje znanja iz područja zanimanja i struke,
– izbor novih sadržaja kroz koje bi se stjecale šire i temeljitije osnove za nastavak daljeg obrazovanja u odabranoj struci,
– izbor sadržaja putem kojih bi se učenici osposobljavali za eventualni nastavak daljeg obrazovanja u nekoj drugoj struci (filozofija, sociologija, povijest, fizika i sl.),
– zadovoljavanje individualnih interesa polaznika za šire i dublje ulaženje u pojedina odgojno-obrazovna područja (matematika, kemija, biologija, strani jezik, povijest i dr.). […]

Prije 150 / 100 / 50 godina

Novosti iz Napretka, Učiteljskog doma i Školskih novina

Građanska škola u svjetlu narodnoga gospodarstva / Mijo Filajdić (ulomak, 1926.)

REPORTAŽA | 250 GODINA OSNOVNOG ŠKOLSTVA U GOSPIĆU

Težiti što boljoj povezanosti s roditeljima i zajednicom

Nastavljamo s osuvremenjivanjem nastave, jer jasno je kako današnjim generacijama djece više nije dovoljna samo ploča, kreda, udžbenik. Učenici gospićke škole odlično su reagirali na digitaliziranje dijela nastave, motiviranost za svladavanje gradiva je veća. Učitelji su pak uspješno završili niz edukacija i seminara, ističe Ivica Radošević, ravnatelj OŠ dr. Jure Turića iz Gospića... Piše Branko Nađ

Moja košarica:

0 kom
0 kn