TJEDNIK ZA ODGOJ I OBRAZOVANJE

Broj 23/24 / 14.06.2016

TEMA BROJA: ZDRAVSTVENO PONAŠANJE UČENIKA

Postižu li se školskim programima za unaprjeđenje zdravlja željeni rezultati

U Hrvatskoj se od 2002. godine, a u nekim europskim zemljama više od 30 godina, provodi međunarodno istraživanje o zdravstvenom ponašanju učenika (Health Behaviour in School-aged Children – HBSC). Istraživanje se provodi svake četiri godine, a Hrvatski zavod za javno zdravstvo njegov je nositelj za Hrvatsku. U Hrvatskoj je istraživanje 2014. godine provedeno četvrti put i njegovi rezultati predstavljeni su u publikaciji „Istraživanje o zdravstvenom ponašanju učenika”... Piše Marijan Šimeg

STANJE STVARI

Politika i struka

Bio je zadnji dan nastave u školama kad sam uočio da je predsjednica Republike Hrvatske, gospođa Kolinda Grabar-Kitarović, dala jednom hrvatskom dnevnom listu intervju. Pomislih, prozborila je Predsjednica opet o školstvu, obratila se učiteljima i učenicima na izmaku još jedne, nimalo lake i mirne nastavne godine; ponadah se da je spoznala potrebu da brižno i odgovorno, na svim mjerodavnim razinama, budu uvažene brojne stručne i znanstvene primjedbe izrečene o predloženim dokumentima kurikularne reforme, jasno, radi postizanja toliko potrebnog i presudnog stvarnog konsenzusa struke. Bio bi to vrijedan prinos stabilizaciji ne samo u području odgoja i obrazovanja, nego i društva u cijelosti, a u ime nacionalne dobrobiti.

Pročitah taj intervju – iznenađenje; pročitah ponovno, pažljivije – razočarenje, i ne mogu taj osjećaj prešutjeti… Piše Ivan Vavra, direktor Školskih novina

PODCRTANO

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nastavlja s aktivnostima vezanim uz kurikularnu reformu s ciljem postizanja nacionalnoga konsenzusa oko reforme školstva.

Stoga je Ministarstvo 47-orici članova SRS-a ponudilo produljenje rada na Cjelovitoj kurikularnoj reformi, na temelju Sporazuma odnosno Odluke o imenovanju […]

Nadalje, Ministarstvo računa i na angažman i suradnju ostalih članova SRS-a u skladu s Odlukom o pravima i dužnostima sudionika provođenja stručne rasprave i javnog savjetovanja od 1. travnja 2016. godine, kao i na angažman vrsnih odgojno-obrazovnih radnika te cijenjenih članova iz redova akademske zajednice i djelatnika agencija u sustavu.

Jednako tako, Ministarstvo računa i na angažman članova ERS-a koji će, kao što su i najavili, svojim savjetima i konstruktivnim prijedlozima pomoći u daljnjem provođenju kurikularne reforme.

http://public.mzos.hr, 14. lipnja 2016

AKTUALNO

• HPKZ: Javna rasprava o prijedlogu Cjelovite kurikularne reforme

Dokumenti nepovezani i neprimjenjivi u praksi

Hrvatski nacionalni kurikulum realni i ostvarivi cilj hrvatskoga školstva te ga valja nastaviti razvijati u skladu s hrvatskom i srednjoeuropskom školskom tradicijom i mogućnostima. Resorno ministarstvo pozvano je oformiti kompetentno povjerenstvo koje će proanalizirati sve ocjene, sve recenzije, sve priloge javnoj raspravi te predložiti daljnje korake u procesu oblikovanja i izgradnje Hrvatskog nacionalnog kurikuluma kako u metodološkom tako i sadržajnom smislu...

• Ravnateljsko motrište

Strukovne škole – neprepoznati pokretači razvoja

Vrijeme je da se prestanemo predstavljati kao zemlja znanja te da zajedničkim snagama počnemo raditi na tome da to zaista i postanemo. Prvi korak u tome je prepoznavanje važnosti, kvaliteta i prednosti strukovnih škola... Piše Ivo Bebek, ravnatelj Strukovne škole, Pula

• Dodijeljena godišnja nagrada za promicanje hrvatske kulture u svijetu

Školska knjiga – čuvar hrvatske kulture i identiteta

Školska knjiga jedna je od zakladnih ustanova hrvatskoga javnog života, a njezina silno razgranata djelatnost odvija se na mnogim područjima intelektualnoga života, ističe akademik Ante Stamać

• Rani i predškolski odgoj i obrazovanje: Program za rano učenje njemačkog jezika

Djeca koja odmalena uče njemački u velikoj su prednosti

Kako bi se olakšalo međusobno sporazumijevanje i očuvala jezična i kulturna raznolikost u Europi, Europska unija od svih svojih građana traži da uz materinski jezik nauče i druge jezike. Stoga se svim učenicima u Europskoj uniji u sklopu obveznog školovanja omogućava učenje najmanje dvaju moderna strana jezika. U Hrvatskoj je to često engleski jezik uz još jedan strani jezik, poput njemačkog, francuskog ili talijanskog jezika. Tako u većini zemalja Europske unije dva strana jezika imaju status obveznog predmeta. U Hrvatskoj je, međutim, samo jedan strani jezik obvezan predmet, a drugi strani jezik moguće je upisati kao izborni predmet…

• Agencija za odgoj i obrazovanje

Simulirana sjednica Hrvatskoga sabora za učenike srednjih škola

Služba za građane Hrvatskoga sabora u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje organizirala je Četvrtu simuliranu sjednicu Hrvatskoga sabora za učenike srednjih škola 16. svibnja 2016. godine na kojoj je sudjelovalo 128 učenika/zastupnika iz tri učenička doma i 19 srednjih škola iz svih dijelova Hrvatske. Na sjednici se raspravljalo o Prijedlogu zakona o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma. Simulirana sjednica Hrvatskoga sabora za učenike srednjih škola temelji se na Programu međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole

ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA

• Rani i predškolski odgoj i obrazovanje: Otkrivanje darovite djece u dječjem vrtiću

Osluškivati, promatrati, bilježiti...

Kad neka djeca u aktivnostima kojima se bave redovito postižu iznadprosječne rezultate ili se njima počinju baviti prije ostale djece svoje dobi, može ih se svrstati u „darovitu” djecu. Hoće li se pak naslijeđene predispozicije, koje čine osnovu potencijalne darovitosti, u neke djece tijekom vremena razviti više i bolje nego u drugih, ovisi i o brojnim okolinskim činiteljima kojima će dijete biti izloženo, a među njima je svakako i odgojni utjecaj... Piše Sanja Pavić, mag. paed. montesorijevska odgojiteljica, DV Cekin, Slavonski Brod

• OŠ „Slava Raškaj”, Ozalj: Ekološko-edukativna akcija s literarnim natječajem

„Eko ljudi” za zdravi okoliš

OŠ „Slava Raškaj” u Ozlju pripada Međunarodnoj mreži ekoškola. Njezini učenici i učitelji nastoje da nastava i cjelokupni rad škole bude prožet ekologijom. Dan planeta Zemlje, ujedno Ekodan škole i u matičnoj školi i u područnim školama obilježili su radno – održan je niz ekoloških radionica i akcija čišćenja i uređivanja prostora oko škole i u samoj školi. Svoj doprinos ovoj ekološko-edukativnoj akciji dalo je i Ekološko društvo Žumberak provedbom literarnoga natječaja... Piše Josip Šintić, prof. psihologije, predsjednik ED Žumberak

• OŠ Gornji Mihaljevec: Edukativna manifestacija „Noć šišmiša”

Tko se boji šišmiša još!

Prirodoslovna grupa pripremila je pregršt kreativnih i edukativnih aktivnosti, kojima je cilj bio upoznati posjetitelje s posebnostima i važnošću jedinih letećih sisavaca – šišmiša! Glavni je cilj manifestacije bio razbiti predrasude i strah od šišmiša koji postoje među ljudima i upoznati javnost da su to ne samo korisne životinje nego da su one i zakonom zaštićene životinje u Republici Hrvatskoj... Pišu Sara Janković, prof, učiteljica biologije i Aleksandra-Maria Vuković, prof, učiteljica matematike

SAVJETNIK

• PSIHOLOGIJA | Svaki učenik želi biti uspješan / Sanja Režek, prof. psiholog, OŠ A. G. Matoša, Zagreb

• PEDAGOGIJA | Školska godina gotovo je iza nas / Azra Rađenović, pedagoginja, OŠ 22. lipnja, Sisak

• PRAVO | Zaduživanje nastavnika prekovremenim radom / Olivera Marinković, dipl. iur.

• FINANCIJE | Koeficijent složenosti poslova radnog mjesta učitelja odgojnih predmeta u posebnim ustanovama za djecu s teškoćama u razvoju / Piše Fadila Bahović, dipl.oec. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta

• TEHNOLOGIJE U OBRAZOVANJU | Više od povratne informacije / Milan Bajić, Tehničko veleučilište u Zagrebu

• ZDRAV ŽIVOT | Hrana kao lijek / Ivo Belan, dr., spec. opće medicine

SURADNICI JAVLJAJU

• Stubičke Toplice: Osnovna škola | Proslava Dan škole

• Zagreb: OŠ Jordanovac | Provedena akcija «ZAzeleni Jordanovac»

• Kraljevec na Sutli: OŠ Pavla Štoosa | Glazbeni festival «Kraljevec u pjesmi»

• Marija Gorica: OŠ Ante Kovačića | Prijateljstvo s Mađarskom

MEDIJI

• WEB | Nova umijeća za Europu ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en

• IZLOŽBA | Gibonnijeve Zlatne godine u OŠ Drnje

• KNJIGE | Arjana Miljak, Razvojni kurikulum ranog odgoja – Model Izvor II, Mali profesor d.o.o., Zagreb, 2015.

• ČASOPISI | Republika, Susreti

ŠKOLSKI ŽIVOT NEKOĆ

AH, KAKO LI POČINJE MOJE ŠKOLOVANJE...

U ozračju sukoba civilizacija i ideologija / piše professor emeritus Vladimir-Đuro Degan
[…] U pučkoj školi koja se nalazila iza nevelike crkve sv. Vinka u glavnoj sarajevskoj ulici koju su držale časne sestre Milosrdnice po nikakvoj osnovi nisam bio privilegiran. Časna sestra Marija Imakulata vodila nas je kroz sve razrede. Na najmanju dekoncentraciju ili došaptavanje slijedile su packe štapom, a ponekad i stajanje u kutu. Odlazak na misu nedjeljom bio je obvezatan i strogo kontroliran. Bili smo slabo ishranjeni, a zimi i nedovoljno odjeveni.. […]
 

Prije 150 / 100 / 50 godina

Novosti iz Napretka, Učiteljskog doma i Školskih novina

Ideali učiteljskih pripravnika (1929.) / Ante Kovačević

REPORTAŽA | 170 GODINA ŠKOLSTVA U KRAPINSKIM TOPLICAMA

Odgoj i obrazovanje u zelenilu zagorskih bregov

Znanje i zalaganje učenika na visokoj je razini i ravnatelj Samson Štibohar ima samo riječi hvale za njih. Tako su tijekom godina osvajali odlične rezultate na regionalnim i državnim natjecanjima, primjerice iz tehničke kulture, gdje su imali državnog prvaka, ili iz geografije i engleskog jezika. Jako su dobri i u sportskim disciplinama… Piše Branko Nađ

Moja košarica:

0 kom
0 kn