TJEDNIK ZA ODGOJ I OBRAZOVANJE

Broj 10 / 21.03.2017

TEMA BROJA: TEMELJ OBRAZOVNIH POLITIKA I PRAKSA

Kritičko sagledavanje i dorada ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje

Vjerojatno nema dokumenta koji je na obrazovne politike i prakse država članica Europske unije utjecao više od Preporuka o ključnim kompetencijama za cjeloživotno učenje. Deset godina nakon objavljivanja tog dokumenta Europska komisija otvara javno savjetovanje radi kritičkog preispitivanja i možebitne revizije Preporuka. Stoga se u Temi broja Preporukama „vraćamo” želeći pridonijeti poticanju rasprave o njima i u hrvatskoj stručnoj i zainteresiranoj javnosti... Priredio Anđelko Jelin

 

STANJE STVARI
(s motrišta Sindikata hrvatskih učitelja)

Zašto smo potpisali privremeni temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama?

Zbog lošeg rada Povjerenstva za utvrđivanje reprezentativnosti, dugotrajne obrade i manipulacije s podatcima, vremena za pregovaranje je ostalo premalo. Produžena primjena TKU-a istječe 12. ožujka 2017.g., a potpisivanjem novog privremenog TKU-a sačuvali smo naša postojeća prava dok se ne sklopi novi TKU. Vlada RH željela je uvesti dopune Pravilnika o radu kojima bi se uređivala naša prava (od kojih se neka niti ne smiju uređivati Pravilnicima), a na taj način poslodavci bi bili u mogućnosti jednostrano mijenjati te akte i uređivati prava radnika kako oni žele. To bi dovelo do nejednakosti među zaposlenicima i mijenjanja ugovora o radu. Potpisivanjem privremenog TKU-a izborili smo se za odustajanje Vlade RH od uvođenja dopuna Pravilnika, o čemu su se usuglasili predstavnici svih sindikata...  www.shu.hr 15. 3. 2017.

PODCRTANO

Više istraživanja koje je provela Katedra za demografiju Ekonomskog fakulteta u Zagrebu pokazuju da su najvažnije mjere koje bi država trebala poduzeti radi povećanja fertiliteta sljedeće: smanjenje nezaposlenosti, povećanje davanja za djecu, smanjenje troškova školovanja djece, povećanje roditeljskih naknada, poboljšanje usluga za djecu. Novčane potpore usmjerene na obitelji s djecom trebaju biti izdašne toliko da se obitelji s brojnijom djecom dovedu u što ravnopravniji financijski položaj.

Prof. dr. sc. Anđelko Akrap, Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Hrvatska kakvu trebamo. – Zagreb: Večernji list, 2017. – str. 17.

AKTUALNO

• Zagreb: Gimnazija Tituša Brezovačkog

Uspješan humanitarni koncert učenika i profesora

Povodom Dana škole, koji obilježavaju 19. ožujka, i Dana otvorene nastave 16. i 17. ožujka, učenici i profesori zagrebačke Gimnazije Tituša Brezovačkog već desetu godinu održavaju humanitarni koncert. I ovogodišnji, jubilarni koncert pod nazivom DON 10 – disonantna slagalica održan je 17. ožujka u prepunoj dvorani kina Studentski centar. Koncert je bio glazbeni spektakl koji je osmislilo gotovo sto kreativnih i talentiranih učenika, a vodili su ih profesorica Tina Cota i Branka Drageljević te profesor Marko Kardu...

• Ravnateljsko motrište

Kome odgovara da ne bude licencije za ravnatelje

Trebamo težiti odgoju koji će učiti mlade ljude da su dio zajednice, da su kao Cesarićeva kap u slapu te da će zajednički usmjerenom energijom i znanjima moći postići ono što sami ne bi mogli. Nasuprot tome, društveni trendovi ističu individualnost, prava pojedinca na različitost i individualne potrebe. Jedno s drugim ne mora biti u sukobu, ali u praksi jest, što naš posao čini još težim i u zbornici i u razredu... Piše Sonja Damašek-Pađen, ravnateljica OŠ Trsat, Rijeka

• Višnjica: OŠ Izidora Poljaka u europskom projektu

Povećanje ekološke osviještenosti

Početkom ožujka u sklopu Erasmus + KA 2 projekta „I am being an ecological person” u Grčkoj je na pet dana boravilo osam učenika osmog razreda zajedno sa svojom učiteljicom i voditeljicom projekta Ivanom Karpov te pedagoginjom Ankicom Gotić, članicom projektnog tima. Sudjelovali su na prvim transnacionalnim aktivnostima učenja, poučavanja i osposobljavanja s vršnjacima iz tri partnerske zemlje – Turske, Grčke i Poljske...

• Rani i predškolski odgoj i obrazovanje: Dječji vrtić Požega

Vrtić za zajedničko odrastanje djece i odraslih

Želja nam je da iz naše ustanove izlaze zadovoljna djeca nebrojenih mogućnosti, slobodnih ideja, kreativnog duha i širokog pogleda na svijet, svjesna sebe i svojih potreba, ali i potreba zajednice u kojoj žive, govore u DV Požega…

• Zagreb: Centar za odgoj i obrazovanje Goljak

Nove prostorije za bolji i učinkovitiji rad

Prostor je potpuno nov i uređen je prema suvremenim standardima rada s učenicima s teškoćama. Također, u potpunosti zadovoljava potrebe odgojno-obrazovnog procesa i rehabilitacije učenika s većim teškoćama. U tijeku je i uređenje vanjskog igrališta, koje će uskoro biti u funkciji…

• Nadareni učenici i njihovi mentori: Srednja škola Zlatar

Važno je izgrađivanje i obogaćivanje znanja

Dodjela Oskara znanja lijepa je simbolična gesta koje se uvijek sjetim s ponosom. Drago mi je da postoji takva manifestacija kojom se još jednom odaje priznanje državnim prvacima i podsjeća javnost na to kakve sjajne mlade umove imamo, kaže Robert Sviben, trenutno maturant Srednje škole Zlatar i dobitnik Oskara znanja za postignuta ostvarenja iz hrvatskog jezika i književnosti…

• Zagreb: Školska knjiga ugostila „Pričofest”

Festival pripovijedanja i slušanja bajki

Veselo, razigrano i raspričano bilo je u ponedjeljak, 20. ožujka, u velikoj dvorani Školske knjige u Zagrebu, gdje je na prvi dan proljeća i na Svjetski dan pripovijedanja održan „Pričofest – festival pripovijedanja i slušanja bajki”.  Projekt Pričofest utemeljen je 2010. godine na inicijativu knjižničarki Ide Bogadi i Vesne Radošević, koje su u knjižnicama osnovnih škola u Zagrebu u kojima rade pokrenule susrete malih pripovjedača kako bi upozorile na važnost poznavanja hrvatskog jezika i razvijanja poštovanja prema njemu te kulturi pisane riječi…

ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA

• Osnovna škola Marije i Line, Umag: Projekt Erasmus+ P.L.A.C.E.S.

Od narodne predaje do e-knjige

Narodne priče, mitovi i legende „suveniri” su kulture jedne zemlje i njezina naroda. Danas, u vrijeme interneta, za čitanje priča i pripovijedanje sve je manje zanimanja. Tako učenici zaboravljaju svoje korijene, narodne običaje i zajedničku baštinu. Cilj je ovoga projekta motivirati sadašnju digitalnu generaciju učenika da uz pomoć virtualnih i stvarnih putovanja u svijet mitova i legenda počnu cijeniti svoje kulturno nasljeđe i običaje... Pišu Alenka Banić Juričić i Adela Granić, Osnovna škola Marije i Line, Umag

• DV „Cekin” i OŠ „Antun Mihanović”, Slavonski Brod: Tjedan mozga i Dan darovitih s najmlađima

Kad se lampica upali u glavi

Cilj je timskoga rada u dvije odgojno-obrazovne ustanove bio da se u djece osvijesti važnost mozga, a ujedno obilježi i Dan darovitih, 21. ožujka. Sve se nastojalo povezati u jednu cjelinu i na što jednostavniji način objasniti djeci što je mozak i kako funkcionira... Pišu Sanja Pavić, mag. paed., Dječji vrtić „Cekin”, Vesna Jerković, prof., stručna suradnica psihologinja i Marina Sudarević, dipl. učiteljica, OŠ „Antun Mihanović”, Slavonski Brod

• Pogled na suvremenu nastavu: Odgoj i obrazovanje između metodike i didaktike (1)

U obzoru „novometodičke” misli

„Novometodička” misao negira pedagošku i didaktičku paradigmu te se priklanja tzv. edukološkoj, odnosno paradigmi teorije kurikuluma i to čini krajnje neuvjerljivo, ostrašćeno izgovoreno, s obiljem stereotipa . Sistemska analiza edukologije pokazuje da put do metodike/posebne didaktike vodi preko pedagogije, odnosno opće didaktike. Teorija kurikuluma nije izvan prostora didaktike. Prema tome viši rodni pojam pojmu metodike ne može biti ni edukologija ni teorija kurikuluma... Piše dr. sc. Filip Jelavić, sveuč. prof. u miru, Zagreb

SVIJET

• SAD: Strani studenti zabrinuti zbog retorike američkog predsjednika

Hoće li se ostvariti Trumpova obećanja

Prvi je put dosad broj međunarodnih studenata u Sjedinjenim Državama veći od milijun. Međutim, neki prosvjetari i studenti smatraju da bi kritički komentari novoizabranog predsjednika SAD-a Donalda Trumpa na račun Kine i drugih zemalja mogli utjecati na prijavljivanje međunarodnih studenata na studije u SAD-u... Prema VOA News priredila Ivana Čavlović

SAVJETNIK

• PSIHOLOGIJA | Glazbeno darovite otkriti u što ranijoj dobi / Sanja Režek, prof. psiholog, OŠ A. G. Matoša, Zagreb

• PRAVO | Organizacija rada razredne i predmetne nastave u smjenama / Olivera Marinković, dipl. iur.

• FINANCIJE | Pravo na jubilarnu nagradu prije odlaska u mirovinu / Piše Fadila Bahović, dipl.oec. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta

SURADNICI JAVLJAJU

• Zagreb: Zajednički projekt učeničkih domova | Zdravstveno-edukativni kvizovi

• Varaždin: Šesta osnovna škola | Jubilarni, peti po redu Zdravi tjedan

• Sveti Ivan Žabno: OŠ Grigor Vitez | Manjine u našem zavičaju

• Čaglin: OŠ Stjepana Radića | Različitim koracima do jednakosti

MEDIJI           

• WEB | Predstojeći koraci u provedbi Strategije https://www.skolskiportal.hr/clanak/7127-ravnatelji-i-ucitelji-moraju-imati-vise-slobode-u-odlucivanju

• KAZALIŠTE | Zora riđokosa u Gradskom kazalištu Trešnja Zagreb

• KNJIGE | Josip Lisac, Dijalektološki i jezičnopovijesni ogledi, Mala knjižnica Matice hrvatske, Zagreb, 2016.

• ČASOPISI | Modra lasta, Smib

ŠKOLSKI ŽIVOT NEKOĆ

REFORMSKE ZAMISLI I OSTVARENJA U 20. STOLJEĆU

Osnove novog školskog i odgojnog sistema / Ivan Leko (1961.)
[…] Nov pristup i nov način poimanja odgoja i obrazovanja izaziva na užem pedagoškom planu dvije bitne kvalitativne promjene. Jedna se odnosi na projektiranje i struktuiranje nastavnih planova i programa, a druga na unutarnju organizaciju ustanova za obrazovanje, a time i na metode stjecanja znanja, razvijanja sposobnosti i kulture rada. […]

Prije 150 / 100 / 50 godina

Novosti iz Napretka, Učiteljskog doma i Školskih novina

Što sam htjeo (iz Autobiografije, 1914.) / Davorin Trstenjak

REPORTAŽA | POLA STOLJEĆA NOVE ZGRADE OŠ BIOGRAD, BIOGRAD NA MORU

Ne žele biti stroga, već poticajna škola po mjeri djeteta

Danas školu pohađa manje učenika nego prije Domovinskog rata, no unazad pet-šest godina taj se broj rapidno povećava, pa tako trenutno broje 657 učenika. Glazbenu školu koja djeluje pri školi 20 godina pohađaju dodatna 102 učenika, a 30 mališana je u pripremnom, predškolskom odjelu... Piše Branko Nađ

Moja košarica:

0 kom
0 kn